Blogga Norrliden!

Norrliden förtjänar tusentals bloggar. Detta är den allra, allra första!

lördag, oktober 23, 2010

Norrliden i media-Kalmar och Sverige i media-Världen

Läste apropå de fruktansvärda skjutningarna i Malmö att Sky News, BBC med flera rapporterar om dåden, och just den typen av artiklar har jag svårt för, känner ibland till och med avsmak för det, "titta, resten av världen vet att vi finns!", särskilt när det som här är djupt tragiska händelser. Som om vi har ett bekräftelsebehov bara för att vi är ett litet land och dagens mediakultur gjort oss helt uppmärksamhetsberoende.

Sen går ju tankarna till hur jag själv resonerar på det lokala planet, till exempel i denna blogg.. Ser jag något om Norrliden i nyheterna så lyfter jag fram det och länkar vidare. Så är det ju, man är alltid en del av den kultur man tillhör, även när man är kritisk mot den. Trots min tveksamhet mot mediakulturens konsekvenser finns den ju där, och för Norrliden så är detta viktigt, stadsdelens bild och självbild har påtagliga och reella följder, så även i fortsättningen kommer jag lyfta fram Norrliden i nyheterna. Men vi bör komma ihåg, även när ingen skriver om Norrliden, i tidningar, tv, radio eller till och med bloggar, när det är helt tyst och osynligt så finns Norrliden och är på riktigt. Det gäller även dig och mig, vi finns, är på riktigt, detta är det liv vi lever, vi är värdefulla, om än det känns som hela världen struntar i oss. Så ser och älskar Gud.

Esse, non videre...