Blogga Norrliden!

Norrliden förtjänar tusentals bloggar. Detta är den allra, allra första!

torsdag, december 02, 2010

Välkommen!

...till en ny expedit på konsum Norrliden! Lycka till i vår stadsdel!

Lite opåpassligt så kan jag ju dela med mig av en fundering kring hur man värderas - utifrån transportsätt. På somrarna så kan det vara överfullt med cyklar i cykelstället utanför entrén till Konsum, och det verkar inte göra så mycket. Samtidigt så har det i diskussionerna om Norrlidstorget varit väldigt viktigt att varenda parkeringsplats behålls och hålls helig, trots att jag inte kan påminna mig att jag sett någon bil behöva återvända hemåt på grund av parkeringsbrist. Är bilisterna köpstarkare? Jo, kanske, men många verkar också mest titta in för att handla det dom glömde på Giraffen. Finns det en slentrianbild av att handel och bil hör samman, alltid och överallt? Högst troligen..

Opåpassligt? Jo, tittar man nu med all snö så är det ju bara att erkänna - inte så många som dristar sig ut med cykeln.. Varför då denna bloggpost just nu? Jo, hörde ett bra föredrag om kollektivtrafik som norm, väldigt bra faktiskt, och lite av en ögonöppnare även för en icke-bilist som mig att man fortfarande tänker på bilen som "på riktigt", och det andra som lite av en hobbyverksamhet. När vi vänt på den kuttingen så kan vi börja snacka klimatsmart på allvar!