Blogga Norrliden!

Norrliden förtjänar tusentals bloggar. Detta är den allra, allra första!

lördag, mars 12, 2011

Vem får störa och beröra mig?

Det stod en sliten kvinna utanför Coop Forum, Giraffen, och hade synpunkter på det ocoola i att använda cykelhjälm, det tyder ju på en obotlig fåntratt helt klart. Hon tillhörde A-lagets tunga garde och det hon sa rann av mig som vattnet på en gås. Fast hon var rent ut sagt elak, vad bryr jag mig (vad en sån som hon tycker)? För det är ju så vi, eller i alla fall jag, funkar, om en jämbördig eller än värre någon över en i hierarkin trackar en, då tar man åt sig. Vad de där nere tycker om en , roligt för dem..
Det hjälper inte att möta människor med välvilja om man inte möts som jämlikar. I ett sånt möte slätar man inte över, då frågar man helt enkelt varifrån illviljan kommer, med en uppriktig nyfikenhet på svaret. Finns det något mer nedlåtande än att inte förvänta sig respekt från någon?