Blogga Norrliden!

Norrliden förtjänar tusentals bloggar. Detta är den allra, allra första!

tisdag, oktober 18, 2011

Är det mkt skadegörelse här?

Såg en protestlista inne på konsum, men ville inte skriva på med en gång utan att ha funderat lite över det. Bakgrunden var en upprördhet över all skadegörelse i stadsdelen, och kanske har jag blivit hemmablind, men är det verkligen så illa? Visst kan jag irritera mig över drummelsortering i miljöhuset, idioterna som brände i containern vid återvinningsstationen, men tycker inte att vår stadsdel är helt söndersabbad för det. Och vill jag bidra till att förstärka bilden av en nedgången stadsdel utan att reflektera över det och verkligen titta efter hur det ser ut? Så nu ska jag hålla ögonen öppna efter sabb närmsta veckan..

Detta påminner mig lite om Avaaz, som jag ibland deltar i när de ordnar sina namninsamlingar. Oftast är det väldigt behjärtansvärda kampanjer, helt klart, men ibland så blir det uppenbart att det faktiskt finns två sidor av ett mynt. Politik handlar om intressen för förändring och därmed också intressekonflikter. Det blir förenklat när världsopinionen gör nedslag lite varstans och raggar röster för det som bedöms som "det enda rätta", särskilt synligt när det berör sånt i ens eget närområde. Man får en lista och skriver under för det verkar som sånt man gör när man får en lista...