Blogga Norrliden!

Norrliden förtjänar tusentals bloggar. Detta är den allra, allra första!

måndag, oktober 13, 2008

Saliga är de konstiga

Jag skulle ha smörjt cykelkedjan och städat lägenheten i helgen, men det hanns inte med. Och det gör inget, jag hann med det som är viktigare, människor. Möten, mat, samtal - och mig själv. Jag hann prata ut med en annan människa, reda ut lite trassel tillsammans och lära varandra uppskatta det konstiga - i andra och i oss själva. Att det konstiga är en lovsång och tacksägelse till Gud just här i vårt lilla Norrliden. När man tillåter sig själv att vara den där udda freaken Gud har skapat en till, blir inte livet så mycket enklare? Visst, vi tabbar oss ibland och tror att det bara är de lyckade och normala som räknas, men handen på hjärtat, är det inte roligare med de konstiga, när man inte behöver oroa sig så över hur det ska vara och se ut? Och är inte Gud så mycket närmre och påtagligare?
Saliga är de konstiga!

PS. Johnny Cash var en både konstig och skön man. Nu på fredag efter vespern ordnar jag en filmkväll i kapellet där vi ska digga lite Gospel-Johnny. Välkommen fredag 17 oktober kl 18.30!

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

hårt!fult!skitigt! Gäller inlägget
måndag, november 28, 2005

Hej Emil!
Du skriver(Tänkte skriva några förmaningar till dig, men avstår. Det sitter en bjälke i ögat just nu, måste pilla bort den först...)

Det gör du rätt i Emil,, Men du måste sära på guds ord och mänskliga bjälkar, våra leder till fall, Guds ord till frälsning.

Ett exp: om en syndare, en dag fick upp ögonen på vad som står i skriften, och sedan fick upp ögonen på de som fått eller tagit rollen att vara Guds barn, de barn som skall förmedla Guds ord, och när syndaren ser att de inte håller sig till sina åtagande. Frågan till dig emil: Har syndaren en bjälke i ögat när han tillrättavisar Guds barn, om att hålla sig till skriften?

Syndaren är jag



Kolla in sidan Gudsvilja.se
sidan jag förvaltar åt Gud.
om du tror att jag är dömmande, bitter, elak, utan kärlek till min nästa, så har du fel.

Mvh tomas

9:35 fm  
Blogger Emil said...

Länken till den post den här kommentaren hänvisar till:
http://hartfultskitigt.blogspot.com/2005_11_01_archive.html

Gudsvilja.se hittar jag inte så den får ni finna ut själv om ni är vidare intresserade av Tomas resonemang. Nu är det snart tre år sen jag skrev den posten, men det jag främst vände mig mot var att ge strafftal via massutskick på mejlen till medlemmar av ett visst samfund. Jag tycker fortfarande inte det är Jesus sätt att tala med människor, se tex Jesaja-citatet om Guds utvalde tjänare i Matteus evangelium kap. 12:
"Detta är min tjänare som jag har utvalt, den som jag älskar och som min själ har sin glädje i. Jag skall låta min ande komma över honom, och han skall förkunna rätten för folken.

Han skall inte träta och ropa, och ingen skall höra hans röst på gatorna.

Han skall inte bryta av det knäckta strået eller släcka den tynande lågan, utan han skall en dag föra rätten till seger.

Och hans namn skall ge folken hopp."

Guds Frid, Tomas! Och må Gud välsigna oss alla i Hans kyrka att växa till i sanning och kärlek genom den Helige Ande!
Emil

12:38 em  

Skicka en kommentar

<< Home