Blogga Norrliden!

Norrliden förtjänar tusentals bloggar. Detta är den allra, allra första!

söndag, mars 11, 2007

Vår i Norrliden?

Gick ut mot Björkenäs och kunde inte undgå en omisskännlig doft av vår, fågelkvitter (förvisso bara gråsparvar, men de måste väl också räknas) och värmande sol i ryggen. Krafslösaviken visade sig från sin allra finaste sida, det låg en stor flock sothönor ute i vattnet och jag gick till och med förbi en falk (arter och sånt är jag inte rätt man att uttala mig om), sittande stillsamt i ett träd bara femton meter från gångstigen där jag stod (I kid you not!).

Nu är inte Norrliden ett naturreservat eller så, men det finns faktiskt en del upplevelser på nära håll. Kalmarsund naturligtvis, men till våren är jag mest förtjust i promenaden upp mot golfbanan. Golf är en banal och trist sport, men banorna är vackrare än fotbollsplaner måste jag erkänna. Allén från värmeverket upp mot Norrlidsvägen är också vacker från mitt fönster, den gör det lite roligare att sitta här och blogga (nu är det mest mörkt, grått och trist ute..).

Min lista på finaste Norrlidsnaturer ordnade årstidsmässigt lyder så här (och handsken är kastad att skicka in din egen (men det vågar du naturligtvis inte...)):

Vinter: Bergaviken med Ölandsbron i bakgrunden

Vår: Golfbanan med Kläckebergaviken

Sommar: Berga koloniområde (man blir hungrig bara av att gå förbi)

Höst: Norrlidens inre parkstråk, ungefär från mitt hus till Norrliden centrum (träden lever upp på hösten med massa olika färger)