Blogga Norrliden!

Norrliden förtjänar tusentals bloggar. Detta är den allra, allra första!

måndag, december 03, 2007

Egendom är stöld - i praktiken

 
 
 
 
Jag tycker anarkism är ett lite småmysigt koncept, om än kanske-kanske utopiskt. Det finns en logik i att ta avstånd från all våldsutövning, även den som den statliga våldsapparaten bedriver. Men när man ser anarkism i praktiken så blir det allt som oftast banal hänsynslöshet och egoism. Det finns på det "informella" koloniområdet i Norrliden utmärkta illustrationer av "Christiana"-paradoxen. Du säger egendom är stöld, tar något i anspråk (stjäl det?), exempelvis mark, och bygger sen upp murar med taggtråd på för att ingen annan ska stjäla det av dig. Fast strikt logiskt är det väl egentligen ingen paradox utan ytterst konsekvent...

Nu kanske någon tycker jag och dessa bilder nedvärderar och fördömer de som åstadkommit kolonilotterna vid värmeverket, men det är inte min avsikt. Jag vill INTE kalla dem tjuvar. Men jag måste konstatera att den miljö alldeles i närheten som bygger på äganderätten, Berga koloniområde, är betydligt vänligare och mer inbjudande för mig som förbipasserande än den som bygger på "ianspråktagandet".
Posted by Picasa

2 Comments:

Blogger Kultisten said...

Hej, var och traskade vid ett koloniområde vid Norrliden i dag och undrar om det är samma som räknas. Det här jag menar ligger sida vid sida om ett koloniområde som ser ut som ett villaområde i miniatyr. Det jag menar är dock omgärdat med taggtråd och blandstängsel i en salig röra.
Är det inte ett officiellt koloniområde? Tänkte i och med att det finns indraget vatten och sådär.

10:48 em  
Blogger Emil said...

Lite pinsamt att i efterhand tvingas erkänna att det faktiskt är ett officiellt koloniLOTTSområde vilket jag lärt mig senare, men där byggnation egentligen inte är tillåten. I vad mån det finns byggnader där får andra bedöma...

PS. Blogger låter mig inte publicera nya poster, därav min radiotystnad på sistone...

11:08 em  

Skicka en kommentar

<< Home