Blogga Norrliden!

Norrliden förtjänar tusentals bloggar. Detta är den allra, allra första!

onsdag, september 09, 2009

Upplopp på Kalmarsundsskolan!

Nej, barnen var lugna, men föräldrarna rejält upprörda. Jag var med (som boende och bloggare, är väl säkrast att säga) på två timmars informationsmöte om Norrliden Strand, stundtals rätt hätsk stämning, och vi hade ännu inte kommit in på det jag egentligen kom för, frågan om stadsdelens östvästliga grönstråk, om det ska bebyggas och om biltrafik ska släppas in där. Diskussionen stannade i skogen mot vattnet, vilket jag i och för sig kan förstå, den är värdefull för de som bor där, även om jag själv mest besöker området för badet och strandzonen med de fina hagmarkerna. Men de biltalibaner som till varje pris vill försvara Norrlidsvägens nuvarande utformning, de förstår jag bara inte. Eller jag förstår dem, men tycker de har fel. Det måste börja göra ont att köra bil. Alternativet är att vi får miljökonsekvenser av bilismen som dödar.

Jag stack efter två timmar och gick på aftonbön istället, kändes som det gjorde större nytta. Det jag kommer skriva i samrådet är väl ungefär, satsa stort på Norrliden C, gärna bostäder och gärna högt, men stärk också kopplingen till grönstråket och omgivningen. Bebygg gärna Norrlidsgatan och entrégatorna i "syskonområdet", men håll tassarna borta från det bilfria och gröna park- och naturstråket som går från vattnet genom Norrliden till kolonistugområdet och där bortom. Eller vice versa från andra hållet för den delen också...