Blogga Norrliden!

Norrliden förtjänar tusentals bloggar. Detta är den allra, allra första!

tisdag, september 14, 2010

Min röst kostar 49 öre i år..

Man måste bestämma sig för vad som kommer först, annars blir det jobbigt i livet. Om man inte har sina prioriteringar klart för sig, utifrån vad väljer man då? Till exempel i det stundande riksdagsvalet. Det finns mycket som är viktigt i livet och i politiken utöver klimatet, men när jag ser på vad som våra riksdagspolitiker kommer bestämma över, och vad de kommer låta vara, så är det klimatet jag väljer utifrån. Det går att snacka runt om en massa andra mer eller mindre nyttiga åtgärder, men i slutändan så måste koldioxid kosta mer och det bästa, enklaste, mest effektiva sättet att åstadkomma det är koldioxidskatten. Inte populärt i alla läger, just för att det är effektivt och tvingar till förändring. Det gör ont i vissa samhällssektorer, annars skulle det inte ha någon verkan. Det påverkar enskilda människors liv, vårt arbete, bostad, fritid, de flesta områdena av livet berörs på något sätt, just eftersom vår livsstil är så beroende av billigt fossilt bränsle. Klart att en koldioxidskatt kommer ha allvarliga konsekvenser för vissa, men en allvarlighet som knappt kan nämnas i samma mening som när vi pratar om allvarlig översvämning i Pakistan, allvarlig torka i Sahel, allvarlig uppvärmning av polarområdena, allvarlig höjning av havsnivån etcetera. Så i detta valet köper de rödgröna min röst för 49 öre koldioxidskatt, det är rätt så billigt. Jag tror tyvärr inte det räcker så särskilt långt - men det är bättre än ingen höjning alls..

PS. Och vad har detta med Norrliden att göra? Norrliden befinner sig i samma värld som resten av världen, är väl allt jag kan svara. Och det känns riktigt illa att klimatfrågan som inte på långa vägar är löst, eller ens börjat lösas, så fullständigt kommit bort från vad som är viktigt i valrörelsen. Sen när blev rättvisa, barmhärtighet och solidaritet omoderna i svensk politik?