Blogga Norrliden!

Norrliden förtjänar tusentals bloggar. Detta är den allra, allra första!

tisdag, januari 11, 2011

Tankar om staden

Jag har vissa funderingar att dra igång någon slags studiecirkel om staden i Bibeln och Bibelns städer, både för att det rör sånt jag jobbar med och att jag är lite sugen på att skriva mer fördjupat om det. Kursmaterial skulle vara Guds ord och diverse arkeologisk och historisk litteratur om Mellanösterns stadskultur under den bibliska perioden. Tror också man skulle kunna få lite intressanta jämförelser med den moderna staden, vår nutida livsform. Eftersom jag inte redan vet, utan vill veta, så är inte tanken att jag skulle vara en föreläsare eller så, utan mer en intellektuell vampyr som suger ut så mycket kunskap, reflektioner och nyfikenhet ur de deltagande som möjligt. Att vi gemensamt upptäcker ett tema i Bibeln som kanske är mer relevant för våra liv och samhällen än vi tror. Eller så hittar vi ingenting, det vet man inte innan man börjat söka...

Intresserad? Hör av dig till mig så ska jag luska med ett studieförbund här i krokarna. Historie-, Bibel- och arkeologinördar välkomnas särskilt, men även vanligt dödligt nyfiket folk naturligtvis!