Blogga Norrliden!

Norrliden förtjänar tusentals bloggar. Detta är den allra, allra första!

söndag, mars 18, 2007

Spanska dagen!

Jag ägnade denna söndag åt att vara tolk åt vår gäst från Costa Rica, först på kyrkkaffet och sen med ungdomarna i kyrkan. Hoppas de förstod något efter min vanskliga översättning, och framförallt att det de förstod var vad han faktiskt sade. "Solamente Dios sabe..."

I vilket fall, vi "hablaba" hemma vid köksbordet lite om stadsdelen, att det är en relativt sett fattig stadsdel, men att fattigdomen inte riktigt går att se på utsidan. För en utomstående, van vid plåtskjul i slumstadsdelar, är det svårt att se att Norrliden har en hög andel arbetslösa, socialbidragstagare och människor med utländsk härkomst (i mitt fall ett "rätt" av tre). Rätt och slätt att det lider av typisk miljonprogramssjuka.

Mer intressant blir det kanske när man tänker på det arbete hans kyrka gör i deras slumområden, hur de tacklar de problem som finns i deras närhet. Att hjälpa fattiga immigranter att stå upp för sina rättigheter och medvetandegöra kvinnor och ungdomar om sina egna resurser. Och när jag tittar på vår kyrka här i Norrliden så känns den förvisso som en oas i öknen, men bemöter den verkligen den verklighet de som lever här lever i? Om vi ska vara självkritiska, hur mycket av det vi gör är andlig föda för redan välgödda kristna?

Jag vet inte. Jag ställer frågan, och sen får Gud eller någon ställföreträdande gärna besvara den. Gärna tills söndag nästa vecka så jag kan fortsätta den tråden...