Blogga Norrliden!

Norrliden förtjänar tusentals bloggar. Detta är den allra, allra första!

lördag, februari 05, 2011

GDS högtalarställ färdiga!

 
 
 
Jag har hållit på av och till några veckor, men idag är dom invigda, mina lokaldesignade och -producerade högtalarställ. Jag kallar modellen "Norrliden möter Walden", och viss stolthet känner jag onekligen över hela projektet, tycker de blev enkelfina..
Jag var förbi en affär och hörde mig för om ställ (inte alls lika fina som mina) och de kostade typ tre - fyra tusen. Mina utgifter för dessa (exklusive diverse verktyg jag fick införskaffa) var 109 kr för en OSB-skiva (mer än hälften har jag dessutom kvar), sågning av densamma (för att kunna ta hem den med cykel) 125 kr, vinkeljärn och skruv 71,80 kr, överlappsskruv (varav jag bara använt ett fåtal) 149 kr. Gjutrören köpte jag för rätt länge sen men uppskattar priset för två till 80 kr. Totalt 534,80 kr, men då har jag ju fortfarande kvar en del material till andra projekt. Verktygskostnaden kanske i detta fall blev ytterligare ca 500 kr, men dessa är också såna man kan ha glädje av senare. Hör gärna av er om ni vill tillverka egna, designen är Open Source och inrymmer viss förbättring. Främst tänker jag då på att skruvarnas längd är större än plattans bredd, gör inte så mycket i detta fallet men är en klar begränsning av användningsmöjligheterna. Röret är avkapat till rätt längd med hjälp av snöre och penna för att få ett hyfsat plant snitt. Plattan är sen justerad vid inskruvning med ett vattenpass för att bli någorlunda plant. Ingen millimeterprecision någonstans, men designen är tolerant för det. Lycka till där hemma!
Posted by Picasa