Blogga Norrliden!

Norrliden förtjänar tusentals bloggar. Detta är den allra, allra första!

måndag, februari 04, 2008

Varför Norrliden?

Är det något speciellt med Norrliden? Klart det är, men det är inte grejen. Det handlar om att ta ansvar för den plats jag bor på, att leva här och nu. Valet som pågår på andra sidan Atlanten mellan Billary och Barack kanske betyder mer för mänsklighetens överlevnad, men hur jag lever som Emil i Norrliden betyder faktiskt något litet för denna stadsdelen. Vad är min roll, min uppgift och mitt ansvar i det liv som Gud har gett mig? Och följdfrågan, vad hamnar utanför denna sfär som är mitt livsvillkor?

Sånt kan man fundera på när man är i fjällen och det finns tid och plats och vilja och en vän att stanna upp och titta sig omkring. Vad gör jag här? Varför ville jag hit? Vart är jag på väg och varför? När bestämde jag mig för att fortsatta frågor mest var ett slöseri med tid och energi?

Dag Hammarskjöld skrev en dagbok han kallade Vägmärken. För att inte tappa bäringen, för att hålla fast vid målet och inte glömma utgångspunkten. På något liknande sätt är väl denna blogg också ett vägmärke jag sätter upp i Norrliden. Andra säger att livet och världen flyter, Jesus att han är livet och vägen. En kristen är på vandring, därför är platsen alltid av högsta intresse för henne eller honom...