Blogga Norrliden!

Norrliden förtjänar tusentals bloggar. Detta är den allra, allra första!

onsdag, februari 09, 2011

Sista chansen?

Fick ett av dem där irriterande kuverten från Postkodlotteriet idag, märkt "Sista chansen att dela på en miljon på fredag". Hot eller löfte? Om det för en gångs skull kunde stämma, att det verkligen var sista chansen, låt någon annan vinna den där sabla miljonen bara jag slipper de där evinnerliga utskicken!

Det som stör mig lite extra med just dessa kuvert är bilden på programledaren, jag har ett vagt minne att personen ifråga "kommit ut" som kristen, all heder åt det i sig, men är det verkligen en kristen uppgift att vara fotomodell åt ett lotteri? Det går till välgörenhet säger ni? En del kanske gör det, och när kakan som ska delas är stor blir det mycket pengar, men är det rätt för det? Eller skänker det bara legitimitet åt något som egentligen är rätt så, ja, syndigt, i brist på annat ord? Nu menar jag inte detta för att skuldbelägga alla som lämnar in en tipskupong eller köper en lott, men fenomenet spel, är det så gott egentligen, alldeles oavsett vad överskottet går till? Drömmen om en ekonomiskt självständig tillvaro utan att behöva anstränga sig, jag ser inte det som en god dröm (så länge vi är här nere på jorden i alla fall ;-). Kapitalomfördelning från många för att göra ett extremt fåtal rika, vad är rättvisan i det?

Och då blir det tid för självprövning, hur är det egentligen med våra kyrkobasarer, lottringar och chokladhjul? Först några viktiga skillnader, allt som lottas ut är skänkt, och allt som kommer in går till de som behöver det. Det är en absolut avgörande skillnad. Det finns en uppenbar glädje i kyrkobasaren, och glädje kan vara en bra sensor för vad som är gott och sunt. Så långt allt väl, men jag har ändå något som jag känner lite missmod inför, och det är själva pryleriet som finns där i vissa delar. Om vi köper in en massa småkrafs var för sig som bara är skräp och inte gör någon glad, och sen köper lotter som går till något gott, kunde vi inte bara ge pengarna direkt? Ja, det var veckans internkritik, julbasaren är fantastisk så jag vill inte förringa det arbetet, all heder till de som ställer upp, skänker, arbetar och köper!