Blogga Norrliden!

Norrliden förtjänar tusentals bloggar. Detta är den allra, allra första!

lördag, december 09, 2006

Guide Michelin: Norrliden

Jag släpade hem fem kilo i plastkassar från Köpenhamn. Böcker alltså, om nu någon trodde något annat. Sen var det danskt julbord på Tivoli också, med ister, ål, svål och allt det andra, men det var inte det jag tänkte skriva om. Utan nämligen Pizzabutik Sparta, "take-away"en vid Norrliden Centrum. Orkade inte med att ställa mig att laga mat utan tog med en av deras pizzor hem, El Nino (ska nog vara El Niño egentligen...) med tomat, ost, skinka, fetaost, oliver, färsk paprika och tomat. Den var helt okej, kändes som att det var en pizza ungefär som man skulle gjort den själv, på en vardag utan särskilda pretentioner. Inte fabriksindustrialiserad, men inte från gastronomiakademin heller. Skulle gärna fått varit inne i ugnen någon extra minut, men grönsakerna verkade färska.

De har en bekväm soffa jag kan vänta i och Östran ligger på bordet. Och med tanke på Norrlidsbornas politiska färg är det helt rätt. (Var har förresten min Barometern tagit vägen? Har inte fått någon alls de två senaste dagarna!) Sammanfattningsvis är Sparta en helt godkänd kvarterspizzeria, men som jag sagt förut, det vore guld om man kunde sitta där och käka sin pizza. Nu hinner pizzan kallna på vägen hem och jag får ändå sätta in den i ugnen där hemma. Och Norrliden saknar fortfarande en riktig restaurang...

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Gissar att det har lite med skatteskäl att göra. Det är en annan moms på mat som äts på lokal än den som tas med och äts hemma. Och sen är ju just Spartas nuvarande lokal för liten för att inrymma serveringdel också.

8:26 fm  
Blogger Emil said...

Det finns alltid omständigheter. Men jag vill ändå gärna ha en restaurang i stadsdelen...

10:24 em  

Skicka en kommentar

<< Home