Blogga Norrliden!

Norrliden förtjänar tusentals bloggar. Detta är den allra, allra första!

söndag, april 08, 2007

Uppdatering om allt möjligt

Påskhälsningar till mina stackars bloggläsare: (Jo, jag vet jag vart lat på sistone, men nu tänker jag faktiskt bättra mig. Kanske, om ni är snälla. Fast det är ju mer julvarianten...)

Han är sannerligen uppstånden!

Vet inte hur det har varit med påskkärringfrekvensen i år eftersom jag varit trolös stadsdelen en vecka nu, men påsknattsmässan var härlig och där fick man ju också godis. Vi har jättefint väder idag och jag lurar på att ta med mig basketbollen till kvällsmässan och kanske ragga tag i folk att spela lite på Norrlidstorget efteråt. Läser ni detta, ta på er trainerserna!

Fick förresten svar från Vägverket om skyltarna till Norrliden (de icke-befintliga alltså):

Hej! Tack för dina synpunkter på skyltning i Kalmar från Ölandsleden. Generellt kan vi inte vägvisa till alla stadsdelar från de större vägarna i en stad av Kalmars storlek. Centrum är alltid viktigt att skylta väl, då den mesta främmande trafiken, turister, vill hit. De olika stadsdelarnas namn skyltas sedan när man svängt av den stora vägen. Norrliden, som enklast kan nås via trafikplats Tallhagen eller trafikplats Berga, är skyltat bl a på rampen när man svängt av från Ölandsleden mot Centrum. Man får förvänta sig att besökare gjort vissa förberedelser om sitt besöksmål i en stad, så de vet i vilken trafikfplats de ska svänga, där får de sedan uppföljning med stadsdelsnamn.
Missar man avfarten från Ölandsleden mot Centrum kan man svänga ner mot Svinö och sedan komma upp mot Kalmar igen, man måste inte köra till Öland eller göra u-sväng.


Jag köper ändå inte deras resonemang med tanke på att trafikplats Tallhage är en "halv" trafikplats, man måste alltså svänga av åt fel håll när man ska till Norrliden. Med tanke på detta tycker jag det är befogat att ha en särskild skylt för vår stadsdel i detta fall. Kan vi inte enas om att folkstorma dem så de tar sitt förnuft till fånga? Ska det sitta stabor från Estocolmo och dissa vår fina stadsdel av "generella" skäl? Någon måtta får det vara! (Bejaka medelhavsmänniskan inom dig och skriv något argt eller ta ett lass sockerbetor och dumpa vid deras kontor (de har flyttar till gamla Riksbyggens kontor förresten...))

Min cykel:
Sadeln föll av i bara farten :-( Klarade familjejuvelerna med en hårsmån, men nu måste jag skaffa en ny sadel eller i alla fall en ny mutter. Haverikommissionens utlåtande är att sadeln hade suttit löst en längre tid och ständiga små vickningar hade försvagat mutter tills till sist muttern bröts av i en ren och fin brottyta. Gud ske pris så uteblev katastrofen, men det var nära lite grann, så där, ni vet så man får en klump i halsen efteråt.