Blogga Norrliden!

Norrliden förtjänar tusentals bloggar. Detta är den allra, allra första!

lördag, november 11, 2006

Ett skepp kommer lastat – med vad?

Säkert har de knackat på hos dig också, Jehovas Vittnen som kör kampanj i Norrliden. Vad säger man om det? Innan du fräser bort dem kan du kanske påminna dig om att de stod upp emot Hitler och var en av målgrupperna för naziterrorn. Att de går runt och knackar dörr fastän många, många innan dig har svurit, skrikit och slängt dörren i ansiktet på dem. Jag blir alltid lite hälsosamt orolig när jag pratar med dem, tänk vad arbete de lägger ner på hela projektet. Ta emot all skit och förakt och ändå inte ge upp. Mödosamt lära in sina repliker (jag har hört den där om den oerhörda skillnaden mellan “gud” och “Gud” ett par gånger nu...) och få en grundlig skolning i Bibeln, “Jehovas-stylee”. En livsstil som i många avseenden är god, juste och rättfärdig, som inte bekymrar sig om det politiskt korrekta för dagen. Synd bara att de är kättare. Behandla dem med all respekt – och vaksamhet.


PS. Tycker du att kättare är en upprörande ålderdomlig term som ingen upplyst människa använder sig av längre kan du läsa mer här eller här om ämnet.

1 Comments:

Blogger Emil said...

Har du inga problem med engelskan skrev jag om något liknande på annat ställe i mitt bloggimperium:
http://revealeduntobabes.blogspot.com/2006/01/dogma.html

11:10 em  

Skicka en kommentar

<< Home